<< Naar press room

Sportpaleis Group onderschrijft vraag van concert- en nightlifesector om restricties los te laten

BRUSSEL/ANTWERPEN – Sportpaleis Group, exploitant van vier arena’s, sluit zich vandaag aan bij de gezamenlijke oproep van de Belgische concert- en nightlifesector om de deuren meteen te kunnen openen voor een staand publiek. “We bloeden ons laatste bloed, nu nog wachten met stelpen is schuldig verzuim. We vragen met aandrang om niet langer te wachten en om op 12 februari naar code oranje te schakelen. Elke week telt!”, klinkt het.

In het Sportpaleis, de Lotto Arena, Vorst Nationaal en Trixxo Arena Hasselt kunnen sinds het invoeren van de coronabarometer onder strenge voorwaarden opnieuw evenementen met een zittend publiek plaatsvinden. “Uiteraard is dit een stap vooruit voor onze getroffen zalen, onze bezoekers en concertpromotoren”, zegt Jan Van Esbroeck, CEO van de Sportpaleis Group. “Anderzijds blijft het ondernemen met de handrem op. De geplande concerten met een staand publiek dreigen geannuleerd of opnieuw verplaatst te worden. Na twee jaar wordt deze situatie stilaan uitzichtloos.”

“Popmuziek en nightlife kan je niet zittend beleven”

Sportpaleis Group steunt daarom de vraag van de Belgische concert- en nightlifesector om de laatste restricties te lossen. “Al bijna twee jaar sukkelen we van de ene coronagolf naar de andere. Dat eist zijn tol in zowat alle geledingen van onze maatschappij, maar geen enkele sector werd zo vaak met sluiting geconfronteerd als de concert- en nightlifesector. De onlangs in voege getreden barometer maakt dat nogmaals pijnlijk duidelijk: waar er voor een zittend publiek ook in code rood al heel wat versoepelingen mogelijk zijn, blijven indoor concerten en nightlife nog verboden”, aldus de sector.

“In code rood zijn onze zalen en clubs voor een staand publiek nog dicht. We ‘mogen’ wel open voor een zittend publiek, maar dat is voor de meeste concertzalen en clubs niet enkel een erg verlieslatend model, het gaat ook voorbij aan de ziel van wat we doen”, klinkt het.

“Popmuziek en nightlife kan je niet zittend beleven. Het is een totaalervaring die mensen raakt tot in hun kleine teen. Het geeft een energieboost die bijdraagt tot de mentale weerstand van zowel de artiest, het publiek als de medewerkers. En dat lijkt ons precies wat de gemeenschap in deze tijden broodnodig heeft.”

“We vragen met aandrang op 12 februari te heropenen”

“Als we nu horen zeggen dat we tegen eind februari mogelijk naar code oranje kunnen evolueren, verliezen we weer enkele cruciale weken in wat in normale tijden de drukste periode van het concert– en clubbingseizoen is. De steeds vooruitgeschoven timing van de barometer wurgt momenteel de concert- en nightlifesector. We bloeden ons laatste bloed, nu nog wachten met stelpen is schuldig verzuim. We vragen met aandrang om niet langer te wachten en om op 12 februari naar code oranje te schakelen. Elke week telt!”

“Kortom: na de Week van de Belgische Muziek (31 januari – 6 februari) willen we de deuren van onze concertzalen en nachtclubs terug wagenwijd openzwaaien. Dat is de beste garantie voor een levendige toekomst van iedereen in onze sector. We zijn de laatste in de rij maar onze tijd is nu écht gekomen.”

Ondertekend door meer dan 100 organisaties in de livesector waaronder Sportpaleisgroep (Sportpaleis Antwerpen, Lotto Arena, Vorst Nationaal, Trixxo Arena en Trixxo theater), 5to9management, Ancienne Belgique, Area V, Botanique, Brussels By Night Federation, Cactus Club (Brussel), Carré, Charlatan, Clubcircuit, De Roma, Democrazy, Event Confederation, Fast Forward, Festival Dranouter, Fkp Skorpio, Fuse, Garifuna, Gentle Management, Greenhouse Talent, Handelsbeurs, Hangar, Het Depot, House Of Entertainment, Kokorico, Kommilfoo Mgmt, Kras Artists, Live Nation, Live Sector Overleg, Moose Bar, Muziekodroom, N9, Nostalgia Club, Plein Publik, Pukkelpop, Red & Blue, Trix, Versuz, VI.BE, Voltage en Voo?uit.