Naar aanleiding van ‘World Bicycle Day’ begin juni gooiden Vorst Nationaal en het Sportpaleis de deuren open voor een lokaal fietsevenement. Op deze manier willen we meer aandacht vragen voor duurzame mobiliteit naar en van de evenementen in onze zalen.
Be•at zet zich niet alleen in om haar concertzalen en theaters op een duurzame manier te exploiteren, maar wil ook duurzame (deel)mobiliteit naar en van evenementen aanmoedigen. Met ‘Fiets Brocante’ in Vorst Nationaal en de tweede editie van het ‘Fietspaleis’ in het Sportpaleis werd het fietsgebruik en -plezier uitgebreid in de kijker gezet.
Evenementenvervoerplannen
Onze organisatie is pioneer op het vlak van duurzame eventmobiliteit. Sinds 2005 werken we met evenementenvervoerplannen. Uitgangspunt is het STOP-principe (Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Privaat vervoer – in volgorde van prioriteit).
Be•at heeft daarbij een succesvolle samenwerking op touw gezet met de vervoersmaatschappijen. Zowel het combiticket in samenwerking met De Lijn als de Event Pass in samenwerking met MIVB kennen hun bestaan al meer dan een decennium. Ze bieden de mogelijkheid om concerttickets te gebruiken als vervoerbewijs voor tram, bus of metro. Daaraan werd ook een samenwerking met de NMBS toegevoegd zodat ook een reductie van 50% geldt op het treinticket; het zogenaamde Bravo!Ticket.
“Als we onze bezoekers duurzaam naar onze zalen krijgen, trappen we iets in gang dat verder reikt dan alleen onze evenementen. Kijk naar de adoptie van het Bravo!Ticket of de Event Pass, waarbij wij van bij de start mee initiatief genomen hebben voor een ruimere toepassing. We beschouwen het als een deel van onze missie om de evenementensector in beweging te zetten voor een duurzamere mobiliteit,” zegt Coralie Berael, venue director Vorst Nationaal bij be•at.
Meer bezoekers op de fiets krijgen
“We zien dat steeds meer bezoekers bewust kiezen voor een duurzame verplaatsing,” aldus Tim De Pooter, mobiliteitscoördinator bij be•at. “Meer dan de helft van de bezoekers van het Sportpaleis en de Lotto Arena kiest voor één of andere vorm van duurzame verplaatsing.”
Het fietsgebruik is erg weersafhankelijk, maar schommelt gemiddeld genomen over het hele jaar rond ruim 2% van het totale aantal bezoekers. Hierdoor komt voor 2023 het totaal aantal bezoekers dat voor een duurzame verplaatsing kiest op 55,43%.
“We zien zeker mogelijkheden om meer bezoekers op de fiets te krijgen”, zegt Tim De Pooter. “Uit onderzoek blijkt dat we het potentieel hebben om 7% van onze bezoekers met de fiets te laten komen.” De Antwerpse site maakt zich klaar om dat potentieel aan te boren, zowel op korte als op lange termijn.
Op korte termijn wordt deze zomer een bewaakte fietsenstalling voor een honderdtal fietsen geïnstalleerd. “Op lange termijn willen we de jeugd vertrouwd maken met het gebruik van de fiets, door hen de mogelijkheid te bieden hun behendigheid te testen in onze zalen”, aldus Tim De Pooter.
Stephanie Van Beek, leerkracht in de lagere school Groenendaal in Merksem, neemt met haar klas voor de eerste keer deel aan de activiteiten tijdens het Fietspaleis. “Ik vind dat de kinderen veel leren op twintig minuten fietstijd. De kinderen waren bij de start heel zenuwachtig. Maar nu ze op de fiets zitten, zie ik heel veel blije gezichten. De uitgebreide begeleiding is ook heel leuk.”
Duurzame ‘last mile’ voor minder verkeersstress
Mobiliteit is verantwoordelijk voor 80 procent (*) van de ecologische voetafdruk van een evenement. Be•at moedigt daarom haar bezoekers alvast aan om de laatste paar kilometers te voet, met de fiets, de step of het openbaar vervoer af te leggen. “Onze zalen bevinden zich in goed bereikbare zones met fiets- en voetpaden, en in de directe omgeving zijn er bus- en tramhaltes. Door de ‘last mile’ op een duurzame manier af te leggen, dragen we samen bij aan een betere doorstroming van het verkeer én verkleinen we onze ecologische voetafdruk”, aldus Tim De Pooter.
(*) Bron: “Wegwijs in evenementenmobiliteit” – KDG Research – Onderzoeksperiode 2021-2023. P10